MITŐL “CSALÁDI” EGY VÁLLALKOZÁS?

Tetszik
Megosztom
Tweetelem
Megosztom
http://csaladivallalkozasokrol.hu/mitol-csaladi-egy-vallalkozas/
PINTEREST

pontosan mitől is lesz családi thumbnailTudja Ön, hogy cége családi vállalkozás-e? Esetleg vevői, beszállítói vagy partnerei családi vállalkozások? Pontosan mitől is “családi” egy vállalkozás? Lehet, hogy az Ön cége, sőt több partnere is éppen családi vállalkozássá alakul, csak ez még nem nyilvánvaló.

Üzletileg és emberileg is kölcsönösen előnyünkre válhat, ha tudjuk, hogy családi vállalkozással dolgozunk együtt. Ezek a cégek különleges feltételekkel kötnek üzletet és alakítják ki emberi-üzleti kapcsolataikat. Belső működésük teljesen más, mit egy hagyományos cégé. És ők vannak többen!

 

Íme néhány gyorsmutató arról, hogy mennyire jelentős a családi cégek szerepe:
  • Számukat tekintve a vállalkozások és vállalatok kétharmada családi vállalkozásnak minősül világszerte. Ez az arány minden országban, így hazánkban is nagyjából hasonlóan alakul.
  • A világgazdaság össztermékének cca. háromnegyedét a családi vállalkozások állítják elő, ez Magyarországon is így van.
  • Az aktív munkaerő több, mint felét családi vállalkozások foglalkoztatják világszerte. Ezek a munkaviszonyok átlagosan 5-10-15 éves munkaszerződések, ami sokszorosa a multiknál töltött időnek.
De pontosan mitől is ’családi’ egy vállalkozás?

Cégünk szaértői szakmai véleményének megfelelően családi irányítású gazdasági társaságnak, vagyis családi vállalkozásnak/vállalatnak minősülnek, méretüktől és eredményüktől függetlenül azok a gazdasági társaságok, amelyek többségi irányítása egy család vagy közös felmenőkkel rendelkező családok, családtagok kezében összpontosul úgy, hogy az irányítás legalább kettő, tulajdonos és/vagy vezető állású családtag stratégiai és/vagy operatív tevékenysége, illetve döntései által érvényesül. Az egy család kezében összpontosuló többségi irányítás alsó küszöbe Nyrt. estén az üzletrész minimum 25%-a, Zrt. esetén minimum 51%-a, a többi társasági forma (Kft., Bt., stb.) esetén minimum 51%-a.

A fenti, inkább szervezeti és jogi szempontból értelmezett meghatározás mellett létezik egy másik, ugyanilyen fontos meghatározás, ami arra adja meg a választ, hogy mikortól válik családivá egy vállalkozás?

 

Mikortól számít egy cég családi vállalkozásnak?

Lélektani szempontból akkor beszélünk családi vállalkozásról, ha az alapító-tulajdonos(-ügyvezető) olyan szempontok szerint hoz üzleti döntéseket, hogy a jövőben majd át fogja adni egy következő generációs családtagjának a céget. Ez rengeteg egyszemélyes vállalkozót érinthet, akik egy ideig egyedül építik a céget, de 7-8-10 év után, amikor születik egy gyerekük, komolyan elgondolkodnak a családon belüli utódláson.

Mi lesz a nem családtag társakkal, befektetőkkel?

A családi vállalkozássá való lélektani átalakulás a nem családtag társtulajdonosokkal való kapcsolatra komoly hatással lesz. Sok cég ugyanis olyan alapítókkal indul, akiket nem fűznek egymáshoz családi szálak. Amikor pedig az egyikük vagy akár többen közülük elkezdenek úgy gondolkodni a cégben, hogy annak vezetését a saját családjukban (pl. házastárs bevonása) terjesztenék ki vagy örökítenék tovább (gyerekek bevonása), minden megváltozik.

A családi céges gondolkodás megjelenésének konkrét jeleit már korán lehet észlelni. A családi vállalkozók gondolkodása hosszútávú, szélesebb körben vállalnak felelősséget és kevésbé vakmerőek. Ezek az irányok pedig már merőben eltérhetnek azoktól az elvektől, amelyek mentén a társak alapították a céget.

A lényeg, hogy döntései során teljesen más szempontok szerint mérlegel egy családi cég vezetője: hosszú távú tervezésről és egy egész értékrendszer kialakításáról van szó:

  • Néhány évre vagy több generációra tervez?
  • Mennyi üzleti kockázatot vállal?
  • Milyen ütemben vesz ki osztalékot, illetve forgatja vissza a nyereséget?
  • Mennyire hűséges a beszállítókhoz és a vevőkhöz?
  • Mennyi hitelt vesz fel, mennyire adósítja el a céget?
  • Milyen gyorsan hajtja be a kintlévőségeket?
  • Milyen gyorsan fizeti ki beszállítóit?
  • Mibe fekteti megtakarításait?

Ezeket a kérdéseket egy családi vállalkozó teljesen máshogy válaszolja meg, mint egy elsősorban gazdasági alapokon, profitorientáltan működő cég. Figyeljék tehát a jeleket: felmerült Önben vagy a társában, hogy családi cégként folytatná? Ha látják a jeleket, keressék az őszinte és nyílt párbeszéd lehetőségét, beszéljék meg, ha megváltoztak igényeik és érdekeik!

Zárásul az eredeti kérdésemet átfogalmazom: az Ön cége vajon már családi vállalkozás?

About The Author

Horváth Dénes, MBA

Családi vállalati tanácsadóként személyes szakmai célom az, hogy a munkám által a magyar családi vállalkozások generációinak szervezeti együttélése, közös munkája és generációváltása minél harmonikusabb és sikeresebb legyen.

Blog Comments

[…] az ismeretségi köréből – azt hiszem a legtöbben így vagyunk ezzel, hiszen hazánkban cca. 6,5 millióan vagyunk érintettek közvetlenül vagy […]

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs